Access panels in market, opinion and social research - Vocabulary and service requirements (ISO 26362:2009, IDT)
Status:
Valid
Buy this standard
StandardSwedish standard
·
SS-ISO 26362:2009
Access panels in market, opinion and social research - Vocabulary and service requirements (ISO 26362:2009, IDT)
Subscribe on standards with our subscription service. When you use our service you can be assured the latest editions and easy access.
Read more about SIS Subscriptions
Denna internationella standard specificerar begrepp och definitioner samt de krav som gäller för organisatio-ner och individer som äger och/eller använder accesspaneler för marknads-, opinions- eller samhällsunder-sökningar. Den anger mot vilka kriterier en leverantör av accesspanelstjänster kan utvärderas och mot vilken kvalitet en accesspanel kan bedömas. Denna internationella standard är tillämplig på alla typer av accesspaneler, oavsett om rekrytering och an-vändning sker online (dvs. via Internet) eller offline (dvs. via telefon, postalt eller personligt). ANM. 1 Vissa enskilda panelleverantörer utför endast vissa av de processer som är tillämpliga på kraven i denna inter-nationella standard. Andra organisationer kan också vara ansvariga för relevanta processer t.ex. när en accesspa-nelsägare och en undersökningsleverantör genomför en undersökning genom att använda en accesspanel. ANM. 2 Accesspaneler hanteras aktivt och skiljer sig på så sätt från urvalsramar, enkla databaser och namn- och adresslistor inklusive respondenter från tidigare undersökningar.
Access panels in market, opinion and social research - Vocabulary and service requirements (ISO 26362:2009, IDT)
Subscribe on standards with our subscription service. When you use our service you can be assured the latest editions and easy access.
Read more about SIS Subscriptions