Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Varje dag görs tusentals transaktioner som summeras upp i mångmiljardklassen och vid valet av affärsmotpart är det viktigt att veta att den man gör affärer med är tillförlitlig. I dagsläget genomförs en stor del av processen ofta manuellt, vilket medför stora kostnader. För att kunna effektivisera processen och få ett tillförlitligt resultat som är hållbart över tid behövs ett systematiskt och likartat sätt att samla in och bedöma information på. Detta kan skapas genom standardisering.
NYHET: SS 618000 Säkra affärer - Krav på leverantör och leverantörskedja är just nu ute på publik remiss. Sista svarsdag är 31 januari 2025. Läs och lämna kommentarer på standardförslaget här:http://kommentera.sis.se/Document/Manage/13831
Kommittén arbetar med standardisering av information som behövs för att säkerställa att leverantörer och beställare agerar på ett tillförlitligt sätt, så att ”säkra affärer” kan äga rum. Kommitténs fokus ligger för närvarande på det inledande skedet i en affär, dvs. underlaget och parametrar relevanta för val av affärsrelation. Ambitionen är dock att framtagna standarder och andra dokument även ska ha bäring och kunna nyttjas under hela affärsrelationen.
Kommittén håller för närvarande på med sitt första standardiseringsarbete som handlar om att standardisera vilka krav en leverantör ska leva upp till för att kunna betraktas som ett säkert leverantörsval. Standardförslaget, ftSS 618000 Säkra affärer - Krav på leverantör och leverantörskedja, var ute på en första publik remiss under sommaren 2023 och en andra remiss äger rum december 2024 - januari 2025. Avsikten är att en leverantör ska kunna verifiera sig mot standarden och erhålla ett verifikat som bevis för att den lever upp till standardens alla krav. För att detta ska kunna ske tar kommittén även fram ett program för verifiering.
Kommitténs arbete syftar till att skapa förutsättningar för säkra affärer. Det ska underlätta beställarens val av leverantör samt underlätta för seriösa leverantörer att visa att de lever upp till de krav som näringslivet och samhället ställer. Det ska ge leverantörer förutsättning att konkurrera på lika villkor. Syftet är inte att höja redan befintliga krav utan att förstärka och betrygga faktaunderlaget för bedömningen av vilka leverantörer som kan betraktas som säkra.
Kommitténs arbete riktar sig till och omfattar såväl offentlig som privat sektor på både beställar- och leverantörssidan och är relevant för branscher av olika slag. Arbetet har alltså genomslagskraft och betydelse på en mycket bred marknad. Standardiseringsarbetet är givetvis av intresse för alla privata och offentliga organ som på ett eller annat sätt ingår affärer men även för till exempel kreditgivningsinstitut och myndigheter som på något sätt hanterar den information som är relevant för valet av affärsmotpart.
I kommittén samlas representanter från såväl den privata som den offentliga sektorn och bidrar med sin kunskap i syfte att tillsammans skapa standardisering. För deltagarna innebär kommitténs arbete en möjlighet till nätverkande och kompetensutveckling samt en chans att nå nya insikter av värde för den egna organisationen.
Om du är intresserad av att veta mer om kommittén och ett eventuellt deltagande är du varmt välkommen att kontakta projektledningen (kontaktuppgifter i högerspalten).
Jag vill gärna veta mer om kommitténs arbete.
Besök kommitténs digitala arbetsyta och röstningsportal "Deltagarportalen".
Tillgång till standarderna SIS Abonnemang.
Information om utbildningar,
regelverk och ordlista inom standardisering.
Läs mer om de olika stadierna inom SIS, CEN och ISO.
Har du frågor eller vill veta mer om SIS standardiseringsverksamhet? Kontakta gärna oss.
Jörgen Wyke
Projektledare
jorgen.wyke@sis.se
Catherine Borgkvist
Ordförande
Inyett AB